Strippen

De verloskundige kan je ‘strippen’ om de kans op bevallen te vergroten. Dit wordt eerst met jou overlegd. Via inwendig onderzoek bekijkt de verloskundige of de baarmoedermond al soepel is en of er ontsluiting is. Als dat het geval is dan kan je gestript worden. Bij het strippen woelt de verloskundige met de vingers de vliezen van de baarmoedermond los. Hierbij komen hormonen vrij (prostaglandines) die nodig zijn om de bevalling op gang te brengen. Sommige vrouwen vinden het strippen vervelend. Andere vrouwen voelen er niet veel van. Door het strippen versnelt de rijping van de baarmoedermond. Als het strippen het gewenste effect heeft, krijg je binnen 20 uur weeën. De verloskundige kan je nog een tweede keer strippen als het de eerste keer geen effect had. tijdens de zwangerschap kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder veranderingen in de bloedcirculatie en de druk die de groeiende baarmoeder uitoefent op het bekkengebied.

WAT HOUDT HET IN?

Bij een strippoging wordt een inwendig onderzoek verricht. De verloskundige voelt dan met 2 vingers in de vagina of de baarmoedermond al wat open staat. Dit is in de 41e week meestal het geval, maar niet altijd. Als de baarmoedermond nog dicht is, valt er niet te strippen.

Wanneer de baarmoedermond open is, komt de verloskundige met haar vingers bij het hoofdje van je baby. Ze voelt nu de vliezen. Hierna draait ze met haar vingers een aantal rondjes over het hoofdje van de baby waarbij ze de vliezen loswoelt van de rand van de baarmoeder. Hierbij komen hormonen vrij die het zetje kunnen geven de bevalling te laten starten.

DOET HET PIJN?

Of het strippen pijnlijk is, hangt af van een aantal factoren. Is de baarmoedermond nog ver naar achter gelegen of al wat naar voren gekomen? Is de baarmoedermond goed toegankelijk of maar net aan? Elke vrouw heeft ook een andere gevoeligheid van de vagina. Het grootste deel van de vrouwen geeft aan het strippen gevoelig te vinden, maar niet echt pijnlijk. Altijd geldt: doet het je teveel pijn, dan stoppen we het strippen!

ZIJN ER RISICO’S?

Er zijn geen risico’s verbonden aan strippen. Het is wel mogelijk dat er door het strippen wat onschuldig bloedverlies optreedt. Dit heeft te maken met het feit dat de baarmoedermond zeer goed doorbloed is in de zwangerschap en er bij aanraking gemakkelijk een bloedvaatje springt. Dit bloedverlies is altijd maar tijdelijk en stopt vanzelf. Het is ook mogelijk dat je wel voorweeen krijgt van het strippen, maar dat de bevalling niet doorzet.Hoe werkt strippen